Dags för vårstädning - Detox!

Nu gör jag ett experiment. Jag avgiftar min egen kropp och slutar att tillföra kemikalier, substanser och stimulantia utifrån. En fysisk vårstädning helt enkelt.
Det ska bli intressant att se vad det har för effekt på hälsan, kroppen, energin och måendet.

Vad jag gör är att ta en paus från kaffe, socker, alkohol och nikotin. Jag måste bekänna en synd! Eller åtminstone ett otyg :) Jag är rökare! Eller har åtminstone varit med vissa avbrott genom tiderna. men nu ska jag klippa med denna ovana. För gott! Och den här gången har jag verkligen bestämt mig!

Jag tänkte att det enklaste sättet att bryta med sina vanor är att bryta mönster och procedurer man vant sig vid till exempel kaffe och en cigg på morgonen. Men jag har märkt att jag blir röksugen av kaffet. Antingen beroende på att rökningen och kaffedrickandet är så tätt förenade med varandra i sin giftiga symbios eller så är det helt enkelt någonting hos koffeinet som triggar kroppens längtan efter nikotinet. Oavsett vad det hela beror på så inser jag att det helt enkelt är bäst att rensa ut kroppen på alla former av gifter så därför tar jag mig en helkroppsavgiftning - en Detox!

Något jag märkt är att rökningen stjäl av min energi och jag blir trött och det beror troligtvis på att nikotinet kväver syretillförseln till blodet.  Den här energiförlusten kompenseras dock genom koffeinet som gör att man blir piggare, för att inte säga mer uppskruvad, av koffeinet. Socker har samma uppiggande effekt och för endel personer är sockrets uppiggande effekt så kraftig att den påminner om amfetamin.

Jag påbörjade mitt Detox-experiment igår och märkte effekter redan första dagen.
Eftersom nikotinets förslöande effekt försvann så fick jag mer energi, blev piggare och fick mera gjort.
Och eftersom kaffet och sockrets uppiggande effekt försvann så kände jag mig mer avslappnad och blev trött tidigt på kvällen och gick och la mig redan vid 21-tiden.

Nu ser jag fram emot de rent fysiska effekterna - om det blir några. Förhoppningen är bland annat glansigare hår, vitare tänder, finare hud. Rapport kommer!




Kommentarer

Populära inlägg