Blåbär - och för mycket av det goda.

Jag har frysen full av blåbär som jag var ut och plockade under sensommaren. Jag har dem i mina smoothies därför att jag tror att det är bra för huden. Jag har inga vetenskapliga belägg på att det är så - mer än min egen erfarenhet och vad jag ser för resultat på min egen hud.
Efter lite googlande i ämnet "Blåbär och Hud" så får jag fram att blåbären visst ska vara bra för kollagenet i huden och att blåbär alltså håller huden smidig. Och blåbär ska tydligen även ha effekt på mörkerseendet.
Och då säger jag MEN, ett stort MEN,,,
Av min egen konsumtion har jag märkt att det kan bli för mycket av det goda. Och det krävs inte så mycket av blåbär för att det ska bli för mycket.
Saken är den att vid överkonsumtion så kan man få problem med ögonen. Någonting händer med ljuskänsligheten. Man upplever en sorts bländningseffekt.
Detta behöver inte vara en reaktion som drabbar alla. Jag kan bara utgå från mig själv. Vad jag säger är att OM du upplever denna mystiska bländningseffekt OCH är en storförbrukare av Blåbär eller blåbärspreparat - så ska du minska intaget. Sluta helt med blåbär - så kommer bländningsfenomenet att upphöra. Sen kan du äta blåbär igen, men med måtta. Inte dagligen och inte i för höga doser. Jag håller mig till ca två deciliter i veckan som mest och då fördelat över flera dagar.
Jag kan inte säga något om blåbärsextrakt och dylikt eftersom jag själv håller mig till den äkta varan. Den är ju gratis. :)

Överdosera

Kommentarer

Populära inlägg