Sommarens bästa ekologiska solskydd

Nu har jag varit i Spanien och satt sommarens solskyddsfaktor på prov - Ekologisk Vetegrodds Olja.
Precis som med allt annat jag "drabbar" min kropp med så vill jag även att solskyddet ska vara kropps- och hudvänligt och ekologiskt eftersom huden "dricker" av det som smörjs på huden.
Läser man innehållsförteckningen på de vanliga solskydden så ingår rikligt med kemikalier och liksom med allt annat håller jag mig till regeln att det jag inte vill stoppa i munnen vill jag inte heller inta via huden.
De vanliga solskyddskrämerna gör mer skada än nytta eftersom kemikalierna är just kemikalier. Alltså begav jag mig till en hälsokostbutik för att förse mig med ekologisk vetegrodds olja inför Juni månads Spanienresa.
Vetegrodds Oljan är e-vitaminrik och sund i det stora hela och är även den olja som har det starkaste UV-skyddet  med en naturligt "inbyggd" solkskyddsfaktor på hela 35.
Viktigt är att man smörjer in oljan i god tid innan man utsätter sig för solen eftersom huden behöver suga åt sig av oljan så den inte lägger sig och kokar på huden. En halvtimme innan solexponering räcker.

Vetegroddsolja används även som närande, vitaliserande och uppbyggande olja och är bra för mogen och skadad hud. Även värd att prova i oljeblandningar vid irriterad och känslig hud samt eksemhud.
Är du allergisk mot vetegluten, skall du kanske vara försiktig med vetegroddsoljan. Vetegroddsolja innehåller inte gluten, då gluten är vattenlösligt. Men ibland kan spår räcka för att utlösa reaktion. Testa utvärtes (på din underarm) om du tål oljan. För dig erbjuder Bodystore andra ekologiska alternativ.


Kommentarer

Populära inlägg