Vitlök för hälsan.

Vitlök är inte bara en fantastisk smaksättare i matlagningen utan är även bra för hälsan.
Vitlök är bakteriedödande. När jag känner den minsta lilla förkylningssymptom brukar jag ta 3-4 vitlökskapslar och svälja ner tillsammans med ett stort glas vatten med en 1-3 brustabletter med c-vitamin och det brukar mota Kalle i grind.
Men hälsoeffekterna har genom forskningen visat sig ha långt större effekter än så, bland annat lindrar vitlök symptomen på högt blodtryck och stimulerar effekten av leverns och urinblåsans funktioner.
Vitlöken påstås även ha en avgiftande effekt på kroppen och förhindra uppkomsten av parasiter i tarmarna.

Vissa mediciner fungerar inte ihop med vitlök och även vitlöksallergiker bör naturligtvis undvika vitlöken.

Effekten av vitlök i naturlig form eller kapselform tros vara densamma och på effekten av min förkylningskur drar jag samma slutsats.

För några år sedan när jag var på läkarbesök och träffade en läkare av arabisk härkomst så frågade jag vad han trodde om Vitlökens hälsoeffekter. Han skulle ha rekommenderat sina patienter därhemma att äta vitlök som förebyggande och botemedel, sa han, men vid den tiden var det inte tillåtet att ge liknande rekommendationer till svenska patienter. Det kanske ser annorlunda ut nu.
 

Vitlökskapslar



 


Kommentarer

Populära inlägg